چرا نمی‌توانم تمرکز کنم‌؟

تمرکز کردن

بسیاری از افراد مشکلی با تمرکز ندارند، مشکل آنها تصمیم گیری است!

 

 

منظورم این است که اکثر افراد سالم مغزی دارند که اگر بتوانند عوامل مزاحم را حذف کنند، قابلیت تمرکز کردن را دارد! تصمیم گیری چیزی‌ست که در آن مشکل دارند.

 آیا تا به حال کاری داشته اید که حتما باید به انجامش می‌رساندید؟ چه اتفاقی افتاد؟ شما آنرا انجامش دادید چون که اجبار و قطعیت این موضوع شما را وادار به گرفتن این تصمیم کرد. شاید قبل از این تنبلی می‌کردید، اما به محض اینکه اوضاع اورژانسی شد و شما مجبور شدید که تصمیم بگیرید، کارهای لازم را به انجام رساندید.

اغلب ما خودمان را قانع می‌کنیم که داشتن چند کار در روز گزینه ی بهتری است. این کاملا بیهوده است. واقعیت این است که برای گرفتن بهترین نتایج، باید روی یک چیز تمرکز کنیم!

دلیلش اینجاست…

 

چند کار

معمای چند کار داشتن

اصولا ما توانایی این را داریم که دو کار را در یک زمان انجام دهیم. برای مثال ممکن است که هم تلوزیون نگاه کنیم و هم شام بپزیم. یا در حالی که با تلفن صحبت می‌کنیم جواب ایمیل هایمان را بدهیم.

با این حال، چیزی که غیرممکن است، متمرکز ماندن  بر روی دو کار در یک زمان است! یا شما به تلوزیون تمرکز می‌کنید و صدای سر ریز شدن آب قابلمه حواس شما را به سمت غذا می‌برد، و یا روی آشپزی متمرکز می‌شوید و صدای تلوزیون برایتان تبدیل به یک صدای محیطی عادی می‌شود. در هر لحظه، شما بر روی یک چیزی متمرکز هستید!

داشتن چند کار مغز شما را وادار می‌کند که تمرکزش را به سرعت بین این کارها تعویض کند. جای تعجب نبود اگر که مغز انسان می‌توانست بین چند کار تغییر تمرکز دهد و عملکرد خوبی داشته باشد، اما نمی‌تواند.

برایتان پیش آمده است که وسط نوشتن یک متن یا نامه ای باشید و یکی از راه برسد و حواستان را پرت کند؟ وقتی مکالمه تمام شد و شما سر متنی که می‌نوشتید برگشتید، چند دقیقه طول می‌کشد که ذهنتان را جمع و جور کنید و دوباره بنویسید؟

زمانی که چند کار را در روز انجام می‌دهید چنین چیزی برایتان رخ می‌دهد. داشتن کارهای متعدد باعث می‌شود که شما بخاطر قطع کردن فعالیت و پریدن به فعالیت دیگر هزینه‌ی ذهنی زیادی بپردازید. در اصطلاح روان شناسی،به این هزینه‌ی ذهنی، هزینه‌ی تعویض گفته می‌شود.

منظور از هزینه‌ی تعویض، افت شدید عملکردی ست که ما در زمان عوض کردن تمرکزمان از یک حیطه به حیطه ی دیگر متحمل می‌شویم.

در سال ۲۰۰۳ در مجله‌ی بین المللی مدیریت اطلاعات مقاله ای منتشر شد که نشان می‌داد وقتی که یک فرد معمولی در هر ۵ دقیقه ایمیلش را فقط چک می‌کند و سپس سر کارش برمیگردد، ۶۴ ثانیه طول می‌کشد تا بتواند به عملکرد قبلی اش باز گردد! به بیانی دیگر، تنها بخاطر چک کردن ایمیل، ما یک دقیقه از هر ۶ دقیقه مان را از دست می‌دهیم!

این مثال را با چک کردن شبکه‌های اجتماعی (که معمولا تنها چک کردن نیست، مشغول شدن در آنها است) مقایسه کنید. حالا در نظر بگیرید که داشتن چند کار در روز، و مشغول شدن در هر کدام از آنها برای دقایقی تا چه حدی می‌تواند زمان را تلف کرده و عملکرد ما را پایین بیاورد!

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

لطفا ایمیلتون رو وارد کنید
دانلود فایل